27 January 2009

IDEA YANG TAK TERLINTAS DI FIKIRAN!

IDEA YANG TAK TERLINTAS DI FIKIRAN!

Apabila kilang tempatnya bekerja tutup operasi, Pn. Rozita terpaksa menjual nasi campur di kawasan kediamannya, Taman Rasah Jaya, Seremban untuk mencari pendapatan menampung kehidupan. Kewujudan banyak bisnes kecil-kecilan seumpamanya menyebabkan jualan Rozita kurang memuaskan. Apatah lagi, gerai nasi campur lain seakan-akan ada pelanggan setia masing-masing. Sukar rasanya hendak bersaing.


Rozita tahu beliau mesti cari jalan lain untuk meneruskan bisnesnya. Berbekalkan panduan ebook yang diperolehinya dari laman web www.ideaBISNESluarbiasa.com (ehem..ehem), Rozita cuba mengenalpasti kelainan yang boleh ditawarkannya. Bila berhubung melalui email, penulis menasihatkannya agar mencari lokasi yang tak mungkin para pesaingnya pilih sebagai tempat bisnes disamping mencari produk makanan yang belum ada di tempat baru tersebut.


Secara gila-gila dan berjenaka, penulis berkata, "Cubalah bisnes kat restoran cina!". Rozita tak menjawab email saya, marah agaknya. Selang 2 minggu selepas email mengarut saya itu, Rozita email saya semula dan memberitahu beliau dah mula bisnes di Food Court cina berhampiran rumahnya! Rozita merupakan satu-satunya peniaga Melayu di Food Court tersebut. Beliau jual makanan tradisi Melayu seperti nasi serai, nasi tomato, nasi minyak dan pelbagai jenis rendang.


Jualannya laris! Dengan gembira Rozita menyatakan, beliau tak sangka orang cina sebenarnya suka gila dengan masakan Melayu, terutamanya rendang ayam! Tak menang tangan dibuatnya!
Sekarang beliau dah mula jadi mini caterer! Tahun Baru Cina yang lalu, Rozita dapat banyak tempahan dari pelanggan cina untuk bekalkan masakan rendang untuk majlis Makan Besar tahun baru!



Mesej & Pengajaran:
Kadang-kala kita perlu melakukan sesuatu yang luar biasa untuk meletakkan diri atau bisnes kita di kedudukan yang sewajarnya!




oleh:

TAZILAN IBRAHIM



"LIFE'S A TEST, MISTAKES ARE LESSON, BUT THE GIFT OF LIFE IS KNOWING THAT YOU MADE A DIFFERENCE"
-TUPAC SHAKUR-


Semoga Allah memakbulkan impianku dan teman teman untuk menjadi seorang usahawan dan jutawan.Amin.

Salam kejayaan.

0 SILA KRITIK: