20 January 2009

Permulaan Bakal Usahawan

Lagi 2 bulan genaplah usia aku 22 tahun 2 Mav 2009.Banyak yang aku fikir especially untuk masa depan. Sekarag aku tengah study kat salah sebuah IPTA tempatan kat Sabah.Alhamdulilah dah tahun akhir. Bagi memupuk hasrat aku nak jadi jutawan so aku nak cari info dan rumuskan segala ilmu ilmu jutawan.Aku tahu bukan senang nak pegang title jutawan paling koman kene ade sejuta dalam bank.Sejuta aset beku bukan aset cair.Memang idaman aku nak jadi jutawan.Bagi aku jutawan bukan seorang yang jahat, bukanya orang yang menindas.kalau ada sebenarnya orang tu tak kaya manapun sebab tak berkat.Bagi aku definasi jutawan yang di ungkapkan oleh Razzi Almanssur jutawan adalah orang yang mempunyai aset sejuta dalam bank.kekayaan yang digunakan juga turut digunakan untuk membantu bangsa,agama dan negara.Idola aku banyak yang paling dekat adalah Tan Sri Syed Bukhari Mokhtar.He was amazing people.Aku tak tengok kepada aset dia.Memang sah dia anak melayu yang paling sukses.Tapi aku lebih suka baca sikap dia yang dipupuk sejak kecil oleh kedua orang tua beliau.Dimana menggalakkan beliau bersedekah kepada orang yang miskin.Bonda nya telah menyarankan gaji beliau rm3000 ,separu diberikan kepada beberapa keluarga miskin.sehingga kini beliau turut meneruskan amalan bantu membantu.Sikap beliau yang sederhana dan tidak merendah diri.Tapi ingat bukan sederhana sebarang . Sederhana pada penampilan tetapi ekstrem padakegugihan dan kesungguhan.Tan Sri Syed bukhari hanya lulusan SPM.Disebabkan ekonomi keluarga yang hanya cukup makan, beliau pada usia muda menolong keluarga menjual sayur.Beliau pernah menjadi pembekal daging.Beliau menjual daging kepada pihak restoran dan hotel secara direct.Daging yang diperoleh dari pasaraya yang tidak habis dijual, dan dijual kepada beliau dengan harga murah.Banyak lagi kisah yang selama ini menjadi rujukan saya.Semoga setiap Allah makbulkan impian aku untuk menjadi jutawan.

0 SILA KRITIK: