20 January 2009

FAIZUL NAQAB DAN MULTILEVEL MARKETING


Aku percaya tak ramai yang benar benar faham konsep Multi Level Marketing (pemasaran secara berperingkat).Bukan kerana kurang faham tetapi kurangnya kesedaran untuk mengenali lebih lanjut mengenai pendekatan bisnes ini.Selain itu sikap keinginan yang tidak ditukarkan menjadi keperluan menjadikanya hanya angan angan untuk menjadi JUTAWAN.Pernahkah anda melihat sekumpulan anak muda kita berbangsa Melayu,sama agama,sama akidah ,sama warna kulit berjaya memakai kereta idaman masing masing.Mereka bukanya golongan anak orang kaya tetapi dari keluarga miskin dan berjaya mengubah hidup mereka dengan bisnes MLM ini.Menakjubkan, usia seawal 20 thn sudah mampu memiliki EVO,BMW,NISSAN 305,SKYLINE dan pelbagai citarasa.Rupa rupanya ramai juga orang melayu bergelar jutawan tetapi kebanyakan mereka adalah low profil.Kisah ini turut terjadi pada kenalan rakan saya dalam mengharungi dunia bisnes MLM yang kini berusia 22 tahun graduan UKM.Sudah mampu menjana kewangan puluh ribu sebulan dan juga memiliki BMW serta SUBARU WRX. Ianya adalah salah satu bentuk perniagaan yang berbentuk networking.Penjelesan akan aku utarakan dalam artikel kali ini.Sebenarnya ia bukan lah skim cepat kaya a.k.a SCK , labur duit, duduk diam dapat duit.Kalau tak percaya cuba daftar sebagai ahli sahaja dan tunggu .Adakah anda akan menjadi JUTAWAN? Jawapanya tentu tidak.Tetapi, masih ada juga segelintir yang masih buta tidak dapat membezakan skim cepat kaya.Malahan ianya masih lagi glamer sehingga hari ini dan masih ada yang menyertainya.

SEJARAH MLM

Multilevel Marketing (MLM) sebenarnya berasa dari Amerika Syarikat. MLM mula diperkenalkan oleh Dr Karl Ramburg pada tahun 1945. Terdapat 500 ribu jutawan dari Amerika dan 20 % darinya terlibat dalam perniagaan MLM.Daripada 100 syarikat terbesar di Amerika Syarikat, 37% berkonsepkan MLM.John Naitsbit, penulis buku Mega Trend 2000.Dalam pasaran Asia pd tahun 1999 - 2000,hanya terdapat tiga bisnes yang tough iaitu telekomunikasi, komputer dan pemakanan kesihatan berasaskn MLM.

Di negara kita, bumi Malaysia 35 %jutawan terdiri daripada Jutawan MLM.Robert T.Kiyosaki mengatakan perniagaan ini boleh dijalankan secara part time walaupun sudah mempunyai perniagaan sendiri.

KISAH FAIZUL NAQAB



Rupa paras mempunyai kacukan pakistan. Belaiu adalah anak kedua dalam keluarga kehidupan keluarganya amat susah.Mereka sekeluarga menetap di sebuah rumah PPRT di Jengka. Rumah yang femes untuk golongan miskin . Ibu bapa beliau hanya penjaul peralatan ibadah di pasar malam,menjual Al Quran, Sejadah,telekung , dan sebagainya.Beliau telah menyambung pelajaran di Kolej Matrikulasi Kedah selepas keluar keputusan SPM.Beliau adalah seorang pelajar yang agak serius dalam pelajaran kerana sedar bahawa hanya dengan ilmu dapat mengubah nasib keluarganya.Pada satu ketika rakan baiknya mengajak beliau untuk membuat bisnes MLM.Puas diceritakan oleh sahabat beliau Saudara Safuan mengenai peluang bisnes dari A higga Z.Beliau masih tidak percaya dan mengatakan dia mempunyai kesungguhan terhadap pelajaran,baginya dia harus fokus terhadap pelajaran.Beliau menolak pelawaan Safuan dengan baik.Penolakan terhadap bisnes itu juga disebabkan faktor termakan kata kata dan tuduhan tanpa selidik rakan lain yang mendakwa yang Safuan penipu.Alhamdulillah beliau telah mendapat keputusan pngk cemerlang 3.8 semasa di matrikulasi dan berjaya menyambung pengajian di Universiti Malaysia Kebangsaan dalm Bidang Kejuruteraan.setelah hilang berita mengenai Safuan , akhirnya beliau terkejut melihat perubahan yang berlaku kepada Safuan yang sudah mempunyai kereta BMW 328i dan sudah bertunang pada usia yang sama tatkala masih lagi menuntut di UniKLSafuan yang dahulu dikenali dengan perangai yang suka ponteng kelas,keluar malam dan di buang kolej semasa di matrik kerana bergaduh dengan pelajar lain kini mampu menyara hidup sendiri dengan bisnes MLM yang dilakukan secara sambilan.Segala makan minum dan pengajian di tanggung. Majlis pertunangan dengan wang titik peluh sendiri .
Akhirnya faizul juga turut serta walaupun sudah ketinggalan jauh seperti rakanya.Faizul duplicate apa sahaja yang telah dilakukan oleh Safuan.Baginya untuk berjaya dia kene ikut seperti orang yang dah berjaya. sebab semua jalan sudah di tebas,hanya perlu ikut apa yng mereka lakukan untuk berjaya. Faizul menumpukan prospeknya di luar kampus.selang beberapa bulan dengan semangat tak tahu malu dan ingin berjaya.Faizul keluar di dada akhbar dengan hasil kerja yang telah diusahakan.Rakan rakan se kuliah langsung tidak percaya bahawa ada JUTAWAN dari kalangan rakan mereka.Faizul bangga dapat booking kereta BMW 328i unregister yang sama seperti Safuan dengan hasil bisnes MLM dengan deposit RM 1000.Abangnya yang tua setahun pada awalnya di ajak sama untuk ikut perniagaan MLM hanya mencemuh, tetapi setelah melihat cek pertama faizul rm 2000.beliau terus join.Dan paling hampeh, abangnya booking EVO 7 awal sebulan dari Faizul.

" SUCCESS IS THE PROGRESSIVE REALISATION OF A WORTHY GOAL"
-UNKNOWN-


Semoga Allah makbulkan impianku dan teman teman menjadi usahawan dan JUTAWAN..Amin

Salam Kejayaan.


0 SILA KRITIK: