18 February 2009

BISNES TADIKA

Dari sumber internet

barsik050900046.jpg


Tahukah anda, sekiranya anda mempunyai modal antara RM10,000 hingga RM15,000 anda sebenarnya sudah boleh memulakan perniagaan tadika anda sendiri.


Bagi mereka yang berminat untuk menjalankan perniagaan tadika dan sudah mempunyai wang simpanan sebanyak RM10,000 - RM15,000 anda tidak perlu membuat pinjaman bank atau meminjam dari mana-mana institusi kewangan atau dari sanak-saudara. Simpanan anda sebanyak RM15,000 tersebut sebenarnya sudah mencukupi untuk anda memulakan perniagaan tadika anda sendiri.


Cuba lihat contoh anggaran pengiraan kos ini:

  • beli peralatan tadika (meja dan kerusi pelajar, white board dll) : RM4,500
  • beli alatan permainan : RM2,000
  • keceriaan (mengecap, mural) : RM500
  • stationery: RM300
  • promosi (buat phamplet, signboard, dll) : RM1,200
  • pengubahsuaian : RM1,500
  • deposit sewa premis (anggaran sewa bulanan: RM800) : RM3,600
  • Lain-lain : RM800

Jumlah keseluruhan: RM14,400


starflash1.gif TIP RAHSIA:


Antara tip perniagaan yang saya suka amalkan ialah “start small, finish big” . Mulakan dengan modal yang kecil tetapi berakhir dengan keuntungan yang besar….. Bagi mereka yang mempunyai modal besar dan banyak wang, anda bebas memulakan perniagaan tadika anda dengan modal yang tinggi bergantung kepada kemampuan anda, tetapi sekiranya perniagaan tadika juga boleh berjaya dan sudah terbukti berjaya dengan modal yang rendah, mengapa anda perlu membazirkan wang anda? Bukankah lebih baik anda menyimpan lebihan wang anda dan gunakan untuk perkara lain.


starflash1.gifstarflash1.gif STRATEGI SULIT:


Anda boleh menggunakan wang pendaftaran pelajar untuk menambah modal pusingan anda. Bagaimana? Setiap pelajar yang ingin belajar di tadika anda perlu membayar wang pendaftaran tahunan sebelum mereka memulakan kelas tadika. Kebiasaan yuran ini dibayar sebelum Januari 2008 (sesi baru persekolahan) iaitu pada pada bulan November hingga Disember 2007. Anggaran yuran pendaftaran tahunan untuk seorang pelajar ialah RM400 (yuran untuk buku-buku aktiviti, uniform tadika, T.Shirt sukan, yuran aktiviti tahunan dan sebagainya) .


Sekiranya terdapat 30 orang yang membayar yuran tahunan tersebut sebanyak RM400 seorang, bermakna anda sudah mempunyai RM12,000. ‘Modal Tambahan’ ini boleh membantu anda untuk bayaran deposit bagi tempahan uniform tadika, membeli buku-buku aktiviti, membeli peralatan yang belum mencukupi dan sebagainya. Ingat! wang sebanyak RM12,000 itu merupakan wang amanah / “stakeholder” , jadi anda perlu menggunakan wang tersebut dengan bijak dan beretika.


p/s= untuk jadi tenaga pengajar kene kursus. mintak la yb area korang untuk wat kursus mengajar tadika.idea nie lagi bagus drpd bukak kindergaten.kindergaten budak kecik masih susu susah untuk di jaga.bukak tadika lagi seronok.



0 SILA KRITIK: