01 February 2009

KEJAYAAN PERLUKAN UJIAN

FROM E-CASH2U

sebenarnya tidak wujud kejadian gagal. “Gagal” hanya istilah perkataan sahaja. ‘Kegagalan’ hanya satu peristiwa sebelum kejayaan berlaku. Katakan anda hendak makan supaya kenyang, anda terpaksa melalui beberapa ‘kegagalan’ iaitu menyuap nasi anda dengan tangan ke mulut. Sepatutnya anda terus kenyang sahaja. Menyuap nasi ke mulut ‘kejadian’ yang diperlukan supaya anda makan dan kenyang.

Kegagalan sebenar ialah apabila anda tidak melakukan perkara yang hendak anda lakukan ataupun anda berhenti berniat melakukan perkara yang hendak anda lakukan.

Katakan anda bercadang hendak memulakan sebuah perniagaan katering, anda telah bersemangat, tiba-tiba semangat anda terhenti kerana seorang rakan baik anda selama ini, entah apa sebabnya mengatakan betapa sukarnya memulakan sesuatu perniagaan dan memberi anda ‘nasihat’ supaya lupakan sahaja. Anda pun setelah berfikir akan ‘nasihat’ rakan baik anda, terus melupakannya. Apabila ini berlaku, anda telah gagal. Sebenarnya saat anda berniat dan percaya anda boleh lakukan, satu masa hadapan realiti telah tersedia untuk anda.

Jangan sesekali anggap ujian sebagai batu penghalang yang sengaja dicipta untuk melambat atau menggagalkan anda. Sebenarnya ujian adalah batu loncatan yang memberi peringatan kepada anda untuk membuat pemeriksaan semula ke atas sebarang kekurangan diri anda semasa menempuhi jalan menuju kejayaan tersebut. Ujian ini akan memantapkan diri anda untuk mencapai kejayaan yang anda impikan dalam ertikata sebenar.

Ingat, anda tidak boleh anggap metlamat anda tercapai bagaikan sakti, yang tiba-tiba wujud di depan anda. Anda mestilah melakukan sesuatu sebab untuk melihat akibatnya.


“Nothing Is Imposible, because imposible is nothing”

0 SILA KRITIK: