01 February 2009

IDEA

Cuba anda perhatikan di sekeliling kehidupan harian anda, anda akan dapati beratus-ratus jenis idea perniagaan yang wujud di sekeliling anda. Anda perlu meninjau keadaan dan potensi permintaan dan pemasaran idea anda ini sekiranya anda laksanakannya secara besar-besaran, bermutu tinggi dan harga yang berpatutan dan pada masa dan tempat yang sesuai. Cuba fikirkan siapa agaknya yang boleh menjadi pelanggan kepada barangan atau perkhidmatan anda itu.

Bagaimana Mengenalpasti Peluang Perniagaan?

  1. Apakah peluang perniagaan yang baik sekali masa ini?
  2. Apakah risikonya?
  3. Berapakah kadar keuntungannya?
  4. Mudahkah pesaing baru memasuki pasaran?

Bagaimakah Peluang Perniagaan Wujud?

  1. Kreativiti manusia tiada hadnya.
  2. kebolehan manusia tiada batasannya.
  3. Mengambil kesempatan melalui masalah masyarakat.
  4. Kebolehan manusia berbeza-beza.

Bagaimanakah Saya Boleh Menandingi Persaingan Saya?

Anda mungkin mempunyai pesaing di dalam perniagaan yang dicadangkan. Ini memang menjadi lumrah dalam dunia perniagaan. Kenali mereka dan hormati mereka. Kenalpasti pesaing-pesaing yang secara langsung bersaing dengan anda.

  1. Siapakah pesaing terdekat anda?
  2. Bagaimanakah perniagaan anda serupa dengan mereka?
  3. Adakah anda mempunyai kelebihan atau pasaran ‘tersendiri yang khusus’?
  4. Bagaimanakah perkhidmatan atau produk anda menjadi lebih baik dan lebih diterima oleh pesaing anda?
  5. Apakah yang boleh anda pelajari daripada pemerhatian anda ke atas pesaing anda dan daripada perbualan anda dengan pelanggan mereka?
  6. Adakah anda mempunyai kelebihan dengan menawarkan perkhidmatan tersebut daripada rumah?

Ingat, anda dengan mudah boleh bersaing dengan pesaing anda jika anda tiru semua amalan mereka yang baik dan menyingkirkan semua amalan mereka yang tidak baik.



0 SILA KRITIK: